امروز: جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷
  • کتاب اصول و مبانی خط نستعلیق تالیف استاد روح الله اسحاق زاده

 انواع بوم نقاشی سنتی که روی کاغذ پیاده و اجرا می شوند:   بوم ابر و باد : بوم هایی هستند که از اتفاقات رنگ[…..]

 انواع بوم نقاشی سنتی که روی کاغذ پیاده و اجرا می شوند:

 

  • بوم ابر و باد :
  • بوم هایی هستند که از اتفاقات رنگ روی سطح یک ماده غلیظ شده(به عنوان نقش به وجود می آیند).معمولا از نشاسته،ماست و یا لعاب بعضی از تخم های گیاهی مانند شنبلیله، اسپرزه و تخم خیار به عنوان بستر رنگ ها استفاده می شود. هم از رنگ های روغنی و هم از رنگ های گواش برای این کار می توان استفاده کرد.بوم هایی که با گواش شاخته می شوند لطیف ترند.
  • نحوه کار به این صورت است که یک قاشق چایخوری نشاسته را در یک لیوان آب سرد حل می کنیم.بعد روی حرارت غیر مستقیم آن را می پذیم تا زمانی که رنگ آن شفاف شود و حالت چسبندگی پیدا کند.این محلول را داخل سینی پخش می کنیم تا صاف شود. بعد روی آن گواش یا رنگ روغن غلیظ شده را به صورت قطراتی می پاشیم.رنگ نباید آنقدر رقیق باشد که داخل محلول نشاسته برود.با ابزاری مانند شانه،چنگال یا یک تکه چوب رنگ را روی نشاسته حرکت می دهیم تا به فرم های دلخواه برسیم.یک کاغذ را از وسط به آرامی خم می کنیم و روی سطح سینی می خوابانیم به طوری که حباب های هوا زیر سطح کاغذ نماند.بعد سریع از یک گوشه کاغذ را بر می داریم و زیر جریان ملایم آب می شوییم. کاغذ را آویزان می کنیم تا خشک شود بعد پرس می کنیم.این بوم به علت شلوغی رنگی که دارد کمتر برای گل و مرغ استفاده می شود. بیشتر برای زمینه مینیاتور یا پاسپارتو به کار برده می شود.

 

  • بوم های رنگ آمیزی شده در محلول های رنگی :
  • گاهی اوقات کاغذ آماده ای داریم که لازم است رنگ شود.رنگ انتخابی باید در کاغذ نفوذ عمقی داشته باشد تا در هنگام کار با رنگ نقاشی ترکیب نگردد و زمینه اثر از یک هماهنگی رنگی برخوردار باشد.نگارگران برای این منظور از مواد رنگ ذایی مانند چای، پوست پیاز، پوست گردو، حنا، روناس، پوست پرتقال، لبو، پوست انار، پوست بادمجان، نیل، زعفران، ختمی، پرمنگنات و….استفاده می کنند.
  • برای رنگ آمیزی کاغذ های کوچک و متوسط آن را داخل سینی پر از محلول قرار می دهیم.برای رنگ آمیزی کاغذ های بسیار بزرگ ،کاغذ را تماما زیر آب خیس می کنیم و روی سطح موزاییک صاف و تمیزی می گذاریم بعد محلول غلیظ شده را روی آن می ریزیم.برای مقوا ماکت هم از این روش استفاده می کنیم.عیب این بوم ها این است که در برابر نور ثبات ندارند.برای ثابت کردن رنگ در مقابل تابش نور می توان از زهره گوسفند یا آب نمک استفاده کرد.

 

  • بوم زرک :
  • سطح کاغذ را تیره رنگ می کنیم و بعد از خشک شدن با لعابی از نشاسته می پوشانیم و زرک(قطعات ریز شده نخ زری) را روی آن می پاشیم و بعد از خشک شدن روی آن کاغذ پوستی می گذاریم و مهره می کشیم.

 

  • بوم زر افشان :
  • سطح کاغذ را تیره رنگ می کنیم و بعد از خشک شدن با لعابی از نشاسته می پوشانیم. بعد ورقه های طلای ۲۴ عیار را داخل ظرف فلزی سوراخ سوراخ شده میریزیم و داخل آن چند ساچمه فلزی می اندازیم و روی سطح بوم تکان می دهیم. به این ترتیب تکه های طلا در اثر ضربه های داخل ظرف تکه تکه شده و از سوراخ ها روی سطح بوم می ریزند. بعد از خشک شدن این بوم روی آن کاغذ پوستی می گذاریم و مهره می کشیم.

 

  • بوم ساده :
  • از چسباندن کاغذ مورد نظر به وسیله محلول نشاسته پخته و غلیظ شده روی یک تکه مقوای ضخیم یا فیبر به دست می آید.

 

توجه کنید که نظرتان در ارتباط با همین مطلب باشد. در غیر اینصورت می‌توانید از فرم تماس استفاده نمایید.

نظراتی که با کلمات کلیدی ثبت شوند، حاوی الفاظ زشت، تبلیغاتی، سیاسی و یا توهین به اشخاص باشند، منتشر نخواهند شد.

برای پاسداشت زبان فارسی ، فقط فارسی تایپ نمایید و از فینگلیش نویسی خودداری کنید

خبرنامه ایمیلی
اگر میخواهید در جریان جدیدترین اخبار و اطلاعات هنر ایران قرار بگیرید، ایمیل حقیقی خود را در کادر زیر وارد نمایید

خبرنامه پیامکی
بستن